Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraina zmodernizuje poradzieckie transportery od Bułgarii

Ukraiński kołowy transporter opancerzony BTR-60PB.
Ukraiński kołowy transporter opancerzony BTR-60PB.
Autor. Ministry of Defense of Ukraine/Wikipedia

Ukraina rozpoczęła proces modernizacji poradzieckich transporterów opancerzonych BTR-60PB, jakie otrzymała w ramach pomocy od m.in. Bułgarii. Informację tę podał serwis Militarnyi.

Ukraina ma otrzymać od Bułgarii łącznie 100-110 wyciągniętych z rezerw ministerstwa spraw wewnętrznych (używanych m.in. przez lokalną żandarmerię), których wysyłka zaczęła się w lutym tego roku po wielu miesiącach starań i problemów. Teraz, jak informuje serwis Militarnyi, będą one poddawane pracom nie tylko remontowym, ale także modernizacyjnym. Mają one na celu zwiększenie poziomu ochrony załogi oraz desantu, mobilności pojazdu, poprawy świadomości sytuacyjnej, wymianę części podzespołów oraz zwiększenie ergonomii w pojeździe poprzez m.in. montaż bocznych drzwi dla desantu. Lista zmian tym samym obejmie:

  • wymianę silników GAZ-40P o łącznej mocy 180 KM na Deutz BF4M2012 o łącznej mocy 204 KM;
  • montaż drzwi bocznych w kadłubie dla desantu jak ma to miejsce w BTR-70/80;
  • montaż dodatkowych płyt pancernych na kadłubie wykonanych ze stali Armox 500T;
  • montaż celownika dzienno-nocnego z kamerą termowizyjną dla strzelca;
  • montaż kamery dziennej i termowizyjnej dla kierowcy oraz kamery cofania także z funkcją widzenia w termowizji;
  • montaż cyfrowej radiostacji Lybid K-2RB i systemu nawigacji CH-4215;
  • wymiana oraz zmiana ułożenia siedzeń dla żołnierzy desantu.
Reklama

Jest to tym samym kolejne podejście przez Ukraińców do modernizacji tych poradzieckich kołowych transporterów, które są obecnie bardzo przestarzałe. Jednym z bardziej znanych przykładów modernizacji jest ta w postaci BTR-60HM, w którym to z oryginalnego wozu został jedynie spód kadłuba. Z racji na koszta takiej modernizacji projekt zarzucono. Przy nim to, co jest prezentowane teraz jako pakiet ulepszeń, jest znacznie bardziej przystępnym rozwiązaniem, przypominającym niejako to co zostało wykonane na części wyciągniętych z rezerwy sprzętowej BTR-60. Niewykluczone, że modernizacja dla bułgarskich wozów zostanie zastosowana także w kolejnych pojazdach przywracanych do służby z głębokich zapasów.

Czytaj też

BTR-60 to radziecki kołowy transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX wieku jako następca BTR-152. Początkowo uzbrojenie główne stanowił jeden z trzech rodzajów karabinów maszynowych SGMB/PKT/PKB kal. 7,62 mm czy nawet DSzK 1938/46 kal. 12,7 mm. Jednak z czasem w kolejnych wersjach postawiono na duet karabinu maszynowego PKT 7,62 mm i wielkokalibrowego KPWT kal. 14,5 mm. Zapas amunicji w tej konfiguracji wynosi odpowiednio 500 oraz 3000 nabojów. Pojazd napędzają dwa silniki GAZ-40P o łącznej mocy 180 KM. Umożliwia to ważącemu 10 300 kg pojazdowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h oraz uzyskanie zasięgu około 500 km. Załoga BTR-60 w zależności od wersji składa się z dwóch lub trzech osób, zaś w przedziale desantu mieści się od 8 do 14 żołnierzy. Są oni chronieni przez pancerz o grubości 5-10 mm. Obecnie pojazdy tej rodziny (w różnych wersjach) są używane przez kraje takie jak m.in. Bułgaria, Ukraina, Rosja, Syria, Kuba, Algieria czy Egipt.

Czytaj też

BTR-60PB (zdjęcie poglądowe).
BTR-60PB (zdjęcie poglądowe).
Autor. Mike1979 Russia/Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. szczebelek

    Przestarzałe, ale jeździ, a nasze firmy by potrzebowały kilku lat by w ogóle rozpocząć takie działania...

    1. user_1059996

      To jest dopiero komedia .. Ukraińcy rzeźbią, jak mogą. Zachodni sprzęt spóźnia się. A jak Ukraińcy coś stracą, to płacz i lament. To jest wojna, więc się traci. Byle mniej, niż kacapy.

Reklama